t>

Breaking News

Tumbangnya Page Amran Fans Selepas Menganggu Ibu-Ibu YG Menyokong Penyusuan Ibu.

Tacing.

Hari ini dalam sejarah bila pertama kalinya aku melihat admin Amran Fans tersangatlah tacing selepas page rasmi utama mereka yang hampir mencecah 1 juta followers tumbang selepas direport bertubi-tubi oleh golongan ibu yang menyokong kempen penyusuan anak.

Kenapa?

Ini kerana admin Amran Fans (selepas ini hanya dengan AF) telah menganggu dan menyerang beberapa ibu muda yang mengupload gambar penyusuan anak di media sosial. 

Gambar-gambar berkenaan discreenshot (tak sure sapa screenshot) dan diupload menerusi page AF dan serangan bertubi-tubi dilakukan terhadap ibu-ibu muda berkenaan.

Mereka dicaci, dikeji, dihina, dikutuk bahkan dihamburkan dengan pelbagai tohmahan yang tak berasas seperti 'macam perempuan sundal', 'takde maruah', 'memalukan kaum ibu', 'kenapa tak tunjuk tetek kau aje betina', dan sebagainya-sebagainya lagi.

Satu-satu.

Ibu-ibu muda yang upload gambar sedang menyusu anak.

Aku teliti gambar ibu-ibu berkenaan. Mereka upload di laman sosial. Memang suka tak suka apabila satu-satu gambar diupload di media sosial, kita akan terdedah kepada pelbagai jenis pendapat. Yang bersetuju, akan memuji. Yang tidak bersetuju, akan mengeji.

Tetapi gambar ibu2 muda berkenaan tidak pun sebenarnya layak menerima sindiran keterlaluan sehingga dilabel dengan begitu teruk.

Mereka masih menjaga aurat.
Mungkin sedikit teruja apabila berkenalan dengan ibu-ibu lain yang juga menyusukan anak.
Mereka sekadar berkongsikan pengalaman.
Biasalah, orang tengah sembang-sembang, first time dapat menyusukan anak, merasai pengalaman ibu, siap boleh share gambar bahawa menyusu pun tidak akan menjejaskan aurat wanita, tak perlu ko nak selak-selak baju sampai nampak tetek apa bagai, still boleh menyusukan anak, hah nampak aku selfie satu, ada nampak tetek aku? Aurat aku? Testimoni bhai. 

Macam neh punya gaya nak menyusu di tempat awam pun orang akan kritik ka? Salah ka? Aku duk diam-diam di satu tempat, tak perlu sorokkan diri, tak payah penat-penat nak p cari tandas awam tah bau busuk ka apa ka orang dok mengumpat dok lama-lama dalam tu.. boleh je menyusu di kawasan public tanpa menimbulkan sangkaan terhadap diri, anak dan agama.

Contoh. 

Keterujaan mereka bukan patut disalahtafsir sedang melakukan ancaman kepada negara atau lelaki melayu (yang terkenal dengan pencapaian dan pencarian ubat kuat seks) ;


Ada sesetengah golongan ibu muda yang tidak mahu menyusukan anak atas beberapa alasan. Antaranya, takut dan malas. Ada juga atas alasan mahu menjaga bentuk tubuh badan. Ibu-ibu di atas neh mereka sedang sembang sesama sendiri atas sebab keterujaan aje. Bukan sesuatu yang layak dimaki berjemaah, dilabel berjemaah atau dihina berjemaah.

Cool down.

Untuk yang marah dengan gambar2 di atas, sila cool down. Bawa bertenang dan jangan ributkan diri untuk rasa marah, benci, geram sampai seksa diri dengan isu biasa-biasa neh.

Di satu sisi yang lain.

Hipokrit kita marah si ibu menayang gambar menyusu anak. Atas alasan agama. Kata penyokong Amran.

Tapi agama apa yang menyeru permakian, perlabelan bahkan penghinaan ke atas ibu-ibu di atas?

Itu la namanya contradiks.

Orang yang berhujah atas nama agama seringkali melawan atau bercanggah dengan diri mereka sendiri. Seringkali.

Dia kata orang itu tidak betul atas nama agama tetapi dalam melawan ketidakbetulan itu dia sendiri melakukan ketidakbetulan mengikut apa yang agama anjurkan. Sebab tu aku sendiri tidak akan berhujah dengan orang dengan heret elemen agama. Benda-benda macam tu aku serahkan pada ulama untuk berhujah. Aku copy paste dah cukup la. Aku repair diri aku dengan agama, aku tak repair orang lain dengan agama supaya aku tak berlawan dengan perangai aku sendiri. At least, aku ada malu untuk ini walaupun aku dalam banyak perkara memang jenis tatau malu.

Dua.

Selepas direport dan page official utama hilang, Amran Fans, ada page backup. Menggunakan page backup aka official kedua, AF mengajak fans nya untuk mereport satu group yang menyokong BF.

Dia sangat tacing. Sangat.


Itu belum lagi kena sound dengan saf-saf monarki. 
Atau ada orang call ko untuk saman.
Atau dapat email suruh ko padamkan gambar troll VVIP atau berdepan dengan sesuatu tindakan.

Siap suruh maki berjemaah.
Tapi marah bila ada ibu muda upload gambar BF?
Kenapa marah pada awalnya?

Atas nama apa?
Agama? - Maki berjemaah ikut fatwa apa pula? Baju agama kita berubah ikut isu atau apa?
Kaum? - Melayu anjurkan permakian berjemaah tetapi harus membantah sekeras-kerasnya gambar BF?
Jantina? - Bagi lelaki memaki is good? Gambar BF is not good?

At least mesti ada asasnya/point kenapa kemarahan itu hadir pada gambar ibu-ibu yang UPLOAD aksi BF.

Cari asas dan selepas melihat kepada asas teliti tindakan susulan kita. Menepati atau tidak prinsip asal kita dalam mengkritik tindakan ibu-ibu muda tersebut.

Ini satu lagi yang kelakar. Balik-balik kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir kafir (10000x tolong ulang ya), yang kena.

Hihi.

Amran ohh Amran..


Dakyah tak senonoh?
Perempuan Islam diajar berfikir tanpa iman?

Mengajak orang maki berjemaah = berfikir dengan iman?

Hihihi.

Aku rasa kelakar la pula.

Memperjuangkan hak menyusu di khayalak ramai itu, kenapa?

Dengar sini. Kalau tidak tahu, buat cara tidak tahu. Apabila tidak tahu, kita cuba bertanya dan cuba ambil tahu. Selepas kita tahu mungkin kita ada pendapat tersendiri, utarakan. Secara sebarangan melemparkan tuduhan tanpa memahami dengan jelas perkara sebenar itu maksudnya menunjukkan kebodohan diri sendiri.

Yang dimaksudnya menyusu di tempat terbuka merujuk kepada beberapa situasi. Bukan menyuruh ibu-ibu p tayang aurat.

Aku dulu masa bersekolah pergi balik naik bas. 
Pernah sekali la, terjumpa dengan satu situasi.
Ibu yang bawa anak2 kecil.
Menyusu dalam bas.
Aku rasa pelik gak masa tu.
Ada juga mengumpat dalam hati.
Seriously, ko tak malu ke makcik?
Anak dia menangis.
Mungkin dia miskin.
Takde duit beli susu.
Bukan kecil sangat anaknya.
Aku tatau usia.
Tapi aku rasa dia patut menyusu botol.
Tapi aku budak-budak remaja yang tak faham apa-apa masa tu.
Aku mengata makcik tersebut.

Dalam bas ekspress.
Pulang ke Batu Pahat.
Ibu slumber menyusu.
Seriyus. Aku betul-betul rasa annoyying.

Sehinggala aku terjebak dalam dunia aktivis.
Aku belajar masyarakat neh pelbagai.
Mereka ada masalah yang pelbagai.
Diri mereka tak mudah ditafsir aku dengan sesuka ahti.
Seolah2 aku berada di kasut mereka.
Sedang siapa mereka aku tak kenal.
Aku belajar disitu.
Aku belajar sebagai manusia.
Aku belajar banyak perkara.
Yang dimaksudkan penyusuan di tempat terbuka, jangan bayangkan semua ibu akan melepak di mall sahaja.
Jangan bayangkan semua mall ada tempat menyusu.
Jangan bayangkan semua ibu itu sempurna anggota.
Jangan bayangkan semua ibu itu sihat sentiasa.
Jangan bayangkan semua ibu punya duit berjuta.
Jangan bayangkan semua ibu punya keluarga yang sempurna.

Yang upload gambar2 BF itu boleh dianggap memberi impak kepada menyokong penyusuan di tempat terbuka. Aku rasa la. Sebab sebenar tuan punya gambar lebih arif. Pergi la interview mereka sedas dua sambil2 memaki mereka okay.

Yang dikatakan perlu tutup aurat itu hanya merujuk kepada muslim. Jangan heret non muslim dalam isu neh. Di ruangan komen siap menuduh macam-macam kepada non muslim itu ini cina semua terheret. Huk alah.. mata ke atas, tangan di dada, isu menyusu pun jadi isu racist dan menuduh2 yang bukan-bukan kepada non muslim.. apa la yang jadi dengan korang semua. Main FB tak fikir kafir yang cipta. Bila nak kutuk orang dan-dan itu semua ajaran kafir. Lepas tu siap bagi dalil kita guna alat kafir untuk lawan kafir. Baju ko pun brand kafir mana-mana tah lagi sembang bikin bimbang langit runtuh bumi pun goyang.

Menetek menutup-nutup itu jangan pula kau baca sebagai menenen terbuka-buka baju.
Sebaliknya di tempat terbuka.
Tidak lagi perlu cari port di tandas.
Tengah2 menunggu di bank, tetiba anak nangis, nak keluar cari port menyusu.
Agak-agak ko la.
Ini la salah satu sebabnya.
Bahawa kita mahu ibu2 menyusu anak.
Halangan seperti di atas, kita mahu ibu2 kita atasi.
Dari segi emosi, dari segi fizikal, kita mahu ibu2 kita memahami dan melawan.
Ibu2 yang takde kereta, ibu2 yang takde duit, ibu2 yang miskin, ibu2 yang kehilangan suami, ibu2 yang suami terpenjara, ibu2 yang suami bekerja jauh, jangan risau, susukan anak walau di mana jua. Atasi halangan. Kita sokong mereka. Kita faham masalah mereka. Banyak tempat di Malaysia tak sedia tempat khusus untuk BF. Seperti banyak tempat di Malaysia tak mesra OKU. Dalam setengah keadaan penyusuan di tempat terbuka itu satu kemestian. Kita tidak mahu si ibu berhenti menyusu anak dan mengantikan dengan susu lembu kerana halangan-halangan tersebut.

Berhenti tacing Meran.
Ko serang isu yang salah.
Tak perlu isu susu nak meroyan.
Jangan tegak benang yang basah kerana ko memang akan kalah.